پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
2745
-
الف
+

پیام اصلی سرزده «بخشش» است

به بهانه پخش سریال «سرزده» از آی‌فیلم، گفت‌وگویی اختصاصی با کارگردان این مجموعه داشته‌ایم.

سریال «سرزده» که در شب های قدر و سوگواری شهادت امام علی(ع) از آی فیلم پخش شد، داستان رضا و اصلان است که رقبای کشتی چوخه بوده و از دوستان قدیمی هستند. رضا، پلیس شده و اصلان هم در کارهای خلاف فعالیت دارد. رضا چهار سال پیش موفق شده اصلان را دستگیر کند. اصلان اکنون از زندان آزاد شده است و در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان که شرایط کرونایی در ایران حاکم است، قصد انجام آخرین کار و توبه کردن را دارد که کارهایش خراب می شود؛ چون رد او توسط یکی از افراد رضا زده شده و رضا و اصلان دوباره رو به روی هم قرار می گیرند. به بهانه بازپخش این سریال از شبکه آی فیلم با بهادر اسدی کارگردان آن به گفت و گو نشستیم که در ادامه می خوانید.

پیش از پرداختن به محتوا و ساختار قصه، کمی درباره شرایط تولید سریال سرزده حرف بزنیم. سریالی که هم در شرایط سخت کرونایی تولید شد و هم خارج از پایتخت و با همکاری صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی. این دو مولفه چه تاثیری بر فرایند تولید سریال داشت؟

خب این یک واقعیت است که ما سریال را در بدترین شرایط کرونایی ساختیم و به دلیل اضطراب و نگرانی که بابت این مسئله وجود داشت، هم من و هم بازیگران و سایر عوامل تمرکز و آرامش لازم برای کار را نداشتیم که این مسئله می توانست بر کیفیت کار تاثیر منفی بگذارد. از سوی دیگر، ما این سریال را در شهرستان ساختیم که در کنار مزایایی که به آن اشاره خواهم کرد، سختی های خاص خودش را دارد؛ مثل هماهنگی برای سفر بازیگران یا تامین برخی تجهیزات فنی و تامین های مالی. ما سریال را در مشهد و اول اسفندماه کلید زدیم؛ درست در زمانی که همه پروژه‌ها خوابید. ما کار را شروع کردیم و با حمایت‌های عباس فاطمی رئیس مرکز سیمای استان‌ها و محسن نصرپور مدیرکل مرکز صداوسیمای خراسان رضوی توانستیم در ۶۸ جلسه سریال را تمام کنیم. خوشبختانه صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی بخش زیادی از هزینه های تولید را متقبل شد و نقش حمایتگرانه ای در ساخت این سریال داشت. ضمن اینکه ساخت سریال در مرکز استان این فرصت را برای هنرمندان شهرستانی ایجاد می کند تا بتوانند توانمندی خود را اثبات کنند، استعدادهایشان کشف شده و شناخته شوند. در کنار آن، بومی بودن آنها به فهم و خلق برخی موقعیت های دراماتیک قصه هم کمک فراوانی می کند. به نظر من این شیوه تولید روشی بر ضد بازیگرسالاری یا چهره سالاری است و فرصت و مجال دیده شدن را برای هنرمندان دیگر هم فراهم می کند.

با این حال اکثر بازیگران این سریال چهره های شناخته شده هستند؟

برای اینکه من معتقدم از طریق چهره های شناخته شده که بین مردم محبوبیت دارند، باید حرفم را بزنم. در این سریال هم ۷۰ درصد بازیگران چهره و ۳۰ درصد بومی هستند که از میان تئاتری‌ها انتخاب شده‌اند.

با توجه به شرایط سخت کرونایی که به آن اشاره کردید ما در سریال با صحنه های بیمارستانی هم مواجه می شویم. چطور در این شرایط توانستید در محیط بیمارستان کار کنید؟

دقیقا به دلیل همین شرایط که حضور عوامل در محیط بیمارستانی خطرناک بود و اصلا مجوز ورود به بیمارستان را نداشتیم و حتی کارکردن در محیط های غیر بیمارستانی هم خطرناک بود، مجبور شدیم تصویربرداری سریال را در بیشتر لوکیشن ها به خارج از شهر ببریم تا محیط و فضای کار شلوغ نباشد. ضمن اینکه اغلب لوکیشن های این سریال از جمله بیمارستان، دکور است و طراحی شده است. جالب است بدانید که مثلا بازیگر نقش پزشک ما خودش واقعا پزشک بود و ما از او برای انجام کار در شرایط کرونایی مشاوره می گرفتیم؛ حتی دستگاه هایی که برای دکور استفاده کردیم، با مشاوره از این پزشک مورد استفاده قرار گرفت. به هر حال این سریال در شرایط بسیار سخت و بحرانی تولید شد و حتی مردم می ترسیدند ما را به خانه های خود راه دهند. شهر مشهد جزو استان‌هایی بود که از روز اول شیوع ویروس کرونا حالت فوق‌العاده داشت و امکان تصویربرداری در شهر نبود و در واقع حدود ۸۰ درصد لوکیشن‌هایی که در فیلم وجود دارد، دکور دست‌ساز است. به نظرم باید به شرایط بیرونی و اجتماعی تولید این سریال در نقد و تحلیل آن توجه داشت و متوجه بود که در این شرایط چقدر مثلا دکوپاژکردن سخت است یا حضور در لوکیشن می تواند ریسک باشد. با این حال از خروجی کار راضی هستم و به لطف خدا، مخاطب هم توانست با سریال ارتباط برقرار کند.

ظاهرا نام اولیه سریال، «مرثیه» بوده. آیا به غیر از تغییر نام، تغییرات دیگری هم داشتید؟

ببینید فیلمنامه این سریال دو سال پیش توسط زامیاد اسعدیان نوشته شد. او از همان اولین روزهای فیلمبرداری همواره در کنار ما و پروژه بود. به جز تغییرات اندکی که بنا به شرایط تولید اعمال شد، تغییر خاصی در فیلمنامه رخ نداد. ضمن اینکه ما بدون اجازه نویسنده چیزی را تغییر ندادیم.

خود شما مضمون و پیام اصلی سریال سرزده را چه می دانید؟

شاید خیلی هم نظر شخصی من نباشد. با تماشای سریال و ارزیابی قصه آن می توان متوجه شد که دو مولفه و مفهوم «توبه» و «بخشش» مضامین اصلی و درونمایه قصه بودند که تلاش کردیم آن را در ژانر پلیسی روایت کنیم تا جذابیت های خاص خودش را داشته باشد؛ از جمله اینکه هیجان و تعلیق پذیری بالایی داشته باشد. این داستانم می تواند مخاطب را با خود همراه کند به ویژه اینکه دو نیروی خیر و شر یا قهرمان و ضد قهرمان به دو قطبی شدن ماجرا و کشش آن کمک زیادی می کند. در نهایت باید بگویم که تاکید ما در این سریال بیشتر بر ارزش گذشتت و بخشش بود و اصلا توبه خودش طلب بخشش است.

قطعا یکی از ویژگی های مهم این سریال حضور علی انصاریان به عنوان یکی از بازیگران و شخصیت های اصلی در این قصه است که با مرگش، توجه به این مجموعه را هم بیشتر کرده است. چه شد که علی انصاریان را برای بازی در نقش پلیس یا همان رضا انتخاب کردید؟

قبلا هم گفتم که علی انصاریان شخصیت محبوبی بین مردم بود که مرگش هم این واقعیت را بیشتر عیان کرد. بالطبع حضور او در این سریال می توانست به جذب مخاطب کمک کند. خوشبختانه علی هم که خدا رحمتش کند، خوب از پس نقش برآمد و خیلی کنترل شده و درونی این نقش را بازی کرد و من واقعا شاهد جدیت و تلاش او برای ایفای بهتر نقش بودم. از سوی دیگر رضا یک پلیس یگان ویژه بودکه به بازیگری ورزیده نیاز داشت و علی انصاریان به عنوان یک ورزشکار واجد این ویژگی بود.

جالب اینکه ایده سریال شبیه قصه های دزد و پلیس است؛ اما از آن مدل پیروی نمی کند و در واقع یک رفاقتی بین مجرم و نماینده قانون وجود دارد.

همین موقعیت به جذابیت و متفاوت بودن قصه انجامیده است. واقعیت این است که با صحبت‌هایی که پیش از فیلمبرداری با فرماندهی انتظامی خراسان رضوی کردیم، با جرائمی آشنا شدیم که شاید به گوش کمتر کسی رسیده باشد. ایده و تم اصلی سریال سرزده هم بر اساس یکی از موضوعات متفاوت پلیسی شکل گرفت. اینکه شخصیت منفی فیلم با نام اصلان از یک خانواده مذهبی و ریشه‌دار دست به خلاف می‌زند و رفیق صمیمی و قدیمی‌اش در مقابل او و در مقام سرگرد نیروی انتظامی حاضر است و می‌خواهد او را از منجلاب فسادی که گرفتارش شده، خلاص کند، در کنار تقابل خیر و شر، از جنسی از رفاقت حرف می‌زند که کمتر از آن سراغ داریم. در واقع همین رفاقت است که زمینه توبه و بخشش و رستگاری را فراهم می کند.

(مصاحبه: سید رضا صائمی برای وبسایت آی‌فیلم)

سریال «سرزده» به مناسبت ایام سوگواری مولای متقیان حضرت علی (ع) از شبکه آی‌فیلم پخش شد.

بیشتر بخوانید:

حضور مادر علی انصاریان در سریال سرزده

«سرزده» به آخر خط رسید

م ه / س م

نظر شما
ارسال نظر